Hur du sökoptimerar dina bilder
När Google och andra sökmotorer dammsuger din hemsida för att avgöra var du ska hamna i rankningen är det inte bara texten som hamnar under luppen. Även dina bilder gås igenom och betygsätts.
Det enda problemet är att en sökmotor inte kan se vad ett foto föreställer. Den kan bara tyda text, inte bild. Därför behöver du hjälpa den på traven för att förbättra din rankning!
Steg 1 – döp bildfilen
Det första du behöver göra är att döpa bildfilen utifrån vad den föreställer. Har du fotograferat en blå dinosaurie är det alltså en bra idé att döpa bilden till blå-leksaksdinosaurie.jpg.
Det här gör du enklast innan du laddar upp din bild på hemsidan, men vissa plattformar låter dig göra det även efter att du laddat upp bilden där.
Steg 2 – skriv en alt-text
Nästa steg är att skriva in relevanta sökord i den så kallade alt-texten (även kallad alt-attributet). Det är en text som talar om för sökmotorn vad bilden föreställer, och gör även att bilden syns när någon gör ett bildsök. Den här beskrivningen är också det som verktygen för synskadade läser upp när de går igenom din sida.
Du fyller i alt-texten på plattformen du byggt din hemsida i efter att du laddat upp bilden där.
Tänk på det här när du skriver din alt-text:
Försök använda ord som du vill ranka på, alltså ord som du tror att dina kunder använder när de söker efter dig
Tänk efter före: vilken sida på din hemsida ska bilden ligga på? Använd de sökord du valt att ranka på för just den sidan (olika undersidor på din hemsida kan ha olika inriktningar och därmed olika valda sökord)
Håll texten kort. 3-7 ord/max 80 tecken brukar vara lagom
Undvik att överanvända dina sökord så att du låter som en robot. Du ska kunna läsa alt-texten högt för någon som inte ser bilden – och de ska förstå vad den föreställer. Att bara proppa alt-texten full med sökord utan sammanhang gör att den blir obegriplig för verkliga människor – och sökrobotarna kommer att surna till och straffa dig för att du försöker manipulera dem (de är smarta)
Om vi tar dinosaurien igen. Vi säger att du driver en leksaksbutik och vill marknadsföra denna lilla best. Bildfilen är alltså korrekt döpt till blå-leksaksdinosaurie.jpg.
FEL
Exempel på en dålig alt-text skulle kunna vara “Dinosaurie leksak leksaksaffär fotboll tv-spel julklappstips”
RÄTT
Exempel på en bra alt-text skulle kunna vara “Naturtrogen blå leksaksdinosaurie T-rex”
Extratips
En annan grej som sökmotorer gillar är att sidan laddas snabbt (alltså tiden det tar från att man klickar in på sidan innan man ser dess innehåll). Har du för stora bildfiler kommer det att påverka laddningstiden rejält. Se därför till att använda lågupplösta (minskade) bilder som är anpassade för webben.
Läs mer om hur du optimerar din hemsida genom en storstädning i 11 steg
Hej!
Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.
/Pia