Fånga din drömkund ”above the fold”

 


Du har hört mig säga det förut och du kommer att höra mig säga det igen: din hemsida måste attrahera din kund på direkten när de seglar in på hemsidan. Du har bara 8 sekunder (ännu mindre enligt vissa undersökningar) på dig att få dem att känna ”Yes, det här är precis det jag letat efter!”. Misslyckas du försvinner de lika snabbt som de kom och hittar någon av dina konkurrenter istället.


Vad betyder above the fold?

Du behöver alltså rappa på att förmedla varför de ska välja just dig – och du behöver göra det ”Above the fold”. Above the what? kanske du undrar nu. Above the fold är ett gammalt uttryck som hänger kvar sedan papperstidningarnas dagar när man sålde lösnummer tack vare rubriken högst upp på framsidan. Eftersom tidningarna var dubbelvikta i butikernas tidningsställ var den övre halvan allt som syntes – med andra ord det som var above the fold (över mittenvikningen).

I dag för papperstidningen en tynande tillvaro och uttrycket har istället flyttat över till webben. När man pratar om above the fold på en hemsida menar man det som syns på skärmen utan att besökaren behöver börja scrolla. Din hemsidas topp.

 

Fyra frågor

För att fånga in din drömkund på bara ett par sekunder behöver du besvara dessa fyra frågor above the fold:

  • Vem är du?

  • Vad är det du erbjuder?

  • För vem är det här?

  • Vilken fördel/vilket resultat får de genom att anlita dig?

 

Om vi tar min startsida för coacher som exempel:

  • Vem är du? Loggan (du kan istället/också ha med ditt namn i text om du vill)

  • Vad är det jag erbjuder? “Hemsida, foton, texter & logga”

  • För vem är det här? “för dig som coachar, utvecklar och utbildar människor”

  • Vilken fördel/vilket resultat får de genom att anlita dig? “Ett enklare sätt att sälja … så att du kan fokusera på din grej istället” + “som visar dig”

Jag bockar av alla fyra frågor och ger snabbt besökaren en uppfattning om det här är något för dem eller inte. För det är en del av psykologin här: likaväl som du ska locka rätt kund ska du ”avskräcka” fel kund med din text. Japp, du läste rätt. Du ska.

Aaaah! skrek halva internet. Men jag lovar dig: genom att precisera vem du vill attrahera – och därmed utesluta alla andra – har du gjort din tjänst SÅ mycket mer lockande för din drömkund. Och de där kunderna som egentligen inte är rätt för dig vill du väl ändå inte ha, eller?


För att klara av det här konststycket behöver du känna din drömkund utan och innan. Gör du det? Om svaret är ja: grattis! Om svaret är nej. Lugn, bara lugn. Mer om henne kan du läsa här :)

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia


Senaste inläggen


 
 
Föregående
Föregående

7 frågor för att identifiera ditt personliga varumärke

Nästa
Nästa

Hur du sökoptimerar dina bilder