Hur du gör en storstädning av din hemsida

 

Behöver din hemsida en ordentlig vårstädning? Följ de här 11 stegen för att styra upp ditt hem online!

 

1. Se till att knappar och andra länkar fungerar

Att hamna på en "404 Not Found"-sida är en av de största anledningarna till frustration för hemsidesbesökare – och även en gigantisk anledning till att de lämnar sidan helt. Se både till att länkarna inte är trasiga (och därmed går till den fruktade error-sidan) och att de verkligen går till rätt ställe så att besökarna inte hamnar på ett helt annat ställe på din hemsida än du utlovat.

 

2. Kontrollera att kontaktinformationen är aktuell

Att förse kunderna med ett sätt att få tag på dig är en av din hemsidas viktigaste funktioner. Därför behöver gatuadress, telefonnummer, mejladress och andra kontaktuppgifter på din hemsida stämma.

 

3. Se till att all text är uppdaterad

Du vill ju till exempel inte att det står ”kommer snart” om en tjänst som uppenbarligen existerar, eller en hänvisning till ett datum som redan passerat.
Har du till exempel skrivit en text med rubriken ”Bästa tipsen för att lyckas med din förändring 2019” går du in och ändrar rubriken till ”Bästa tipsen för att lyckas med din förändring”. Då känns texten ständigt aktuell och kan ligga kvar så länge du vill.

Det här gäller inte blogginlägg som till skillnad från andra hemsidestexter kan vara från åratal tillbaka utan problem. De visar snarare att du har erfarenhet och att ditt företag har funnits med länge.

 

4. Kolla hur användarvänlig din sida är

Tänk att du är en kund som aldrig besökt sidan och dyk sedan in: är navigeringen logisk, presenterar du dina tjänster på ett tydligt sätt, förstår besökaren hur den ska röra sig på hemsidan?

 

5. Kolla konkurrenternas hemsidor

Hur står sig din sida mot deras? Finns det saker du kan inspireras av för att göra din sida bättre? Om inte: se det som en gratis egoboost att få veta att dina sida är den bästa ;)

 

6. Dubbelkolla hur din hemsida funkar på mobilen

I dag använder väldigt många nästan enbart sina mobiler för att kolla hemsidor, så det är viktigt att din ser snygg ut även i det formatet.

Google har en testsida där du kan dubbelkolla. Skriv in din hemsidesadress och vänta i någon minut, sedan talar verktyget om för dig hur du ligger till. Men, det är bara ett automatiserat verktyg, och sådana kan aldrig ersätta människor. Kolla därför även igenom din hemsida på en mobil för att se att allt stämmer även i verkligheten.

7. Kontrollera att dina tredjepartslänkar fungerar

Om du använder plug-ins eller kanske länkar till dina sociala medier behöver dessa också vara rätt.

 

8. Städa upp och förbättra dina call to actions

Call to actions är de småmeningar och ord du använder på dina knappar och andra länkar. Läs mer om hur du skapar bättre call to actions här.

 

9. Uppdatera dina bilder

Gör en personal brand-fotografering eller välj från bildbank – och se till att de matchar ditt varumärkes stil. För tips om hur du får in dina färger vid en fotografering: kolla här.

 

10. Skriv alt-taggar till alla dina bilder

Läs mer om hur du gör här.

 

11. Länka järnet internt!

Kolla igenom dina texter och blogginlägg som du redan har. Kan du länka mellan dem lotsar du besökaren runt på sidan så att hon får se ännu mer av vad du kan :) Och förutom att det underlättar för besökarna gör det här även Google väldigt glad. Att en sak du skriver om på hemsidan kan kopplas till en annan sak bevisar för Google att du uppenbarligen har kunskap om just det här ämnet – och det gör att du klättrar i rankningen.

Så där, ja! Nu har du stenkoll på att din sida sköter sig.

Och du, om du blev helt matt av inlägget och känner att du behöver lite hjälp att styra upp din befintliga hemsida – eller rent av behöver en ny: jag har lösningen. Läs mer om min tjänst webbdesign eller min paketlösning hemsida 3 i 1 – eller välj om du vill boka rådgivning där du får tips och råd innan du DIY:ar sidan själv.

 

Hej!
Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Senaste inläggen


 
 
Föregående
Föregående

När ska man använda “var” och när ska man använda “vart”?

Nästa
Nästa

Tre steg till bättre inlägg i sociala medier