Hur färgpsykologi påverkar hur ditt företag uppfattas

 

Vet du vad dina kunder ser först när de tittar på ditt varumärke? Kanske en ledande fråga med tanke på rubriken, men ja: det som drar folks ögon till sig allra först är färgerna du valt. Färger påverkar mer än något annat de känslor och associationer, vilket gör det till en otroligt viktig ingrediens när man sätter samman en grafisk profil.

Statistik visar att upp till 90% av det första intrycket vi får om en produkt ofta beror på vilken färg som använts. Enligt annan forskning minns människor även varumärken med färger som stämmer överens med deras identitet och värden mycket bättre än varumärken som inte gör det.

Rätt färger förmedlar alltså effektivt rätt budskap till rätt kund, och genom att förstå hur färger påverkar kan du skapa ett varumärke som bygger en starkare relation med din målgrupp redan från första ögonkastet.

Dags att gå igenom några av de vanligaste färgerna och vad de representerar!
(Märk väl att det här gäller västerländsk kultur: i andra delar av världen kan färgerna ha en helt annan innebörd.)

 

Blå

Blå står för pålitlighet, lugn, professionalitet, intelligens och säkerhet.

Runt 35% av världens företag har blå med i sin logga, vilket gör det till en av de mest använda färgerna inom företagsvärlden. De siffrorna är ingen slump: blått förknippas med stabilitet, tillförlitlighet och professionalism – värden som många företag gärna vill förmedla.

Det gör att färgen ofta används av finansföretag, teknikföretag och stora industribolag. Enligt statistiken har 43% av världens 500 största företag (Fortune 500) blått som huvudfärg i sin logga.

På den negativa skalan kan blå uppfattas som kylig och stel – och som alltför vanlig i logotyp-sammanhang eftersom många redan har det.

 
 

 

Röd

Röd står för energi, passion, kärlek, intensitet och mod.

Det är en färg som väcker starka känslor och drar uppmärksamhet till sig. Cirka 21% av alla företagen i världen har valt att ha med rött i sin logga. Rött är vanligt inom mat- och dryckesindustrin eftersom det är en färg som visat sig kunna öka aptiten.

Men man måste vara lite försiktig: röd kan lätt bli överväldigande på grund av sin intensitet, och den är den färg som mest av allt signalerar fara och aggressivitet.

 
 

 

Grön

Grön står för natur, hälsa, tillväxt, balans och hållbarhet.

Det är en färg som är starkt kopplad till naturen och miljön och förmedlar känslor av harmoni, tillväxt och friskhet. Därför är den populär bland varumärken inom hälsa, livsmedel och miljöteknik. Grön kan även förmedla tillväxt och framgång, vilket gör att färgen används lika flitigt inom hälso- som ekonomibranschen.

Den negativa aspekten av grön är att den kan kopplas till mindre smickrande associationer som illamående, girighet och att vara oerfaren. I och med att grön är den färg som människan kan uppfatta flest nyanser av (skyll på våra stenåldershjärnor som fortfarande prioriterar att inte bli förgiftade av fel sorts växt när vi letar efter mat) blir det också en balansgång att hitta rätt grön. Det går fort att gå från fräsch och frisk till unken och blä.

 
 

 

Gul

Gul står för glädje, optimism, värme, kreativitet och energi.

Det är en glad och upplyftande färg som är bra för att skapa uppmärksamhet och sprida glädje. Gult sägs precis som röd förstärka hungerkänslor.

Beroende på vad man vill förmedla kan gul vara både positiv och negativ i avseendet att den kan ge en känsla av att en produkt eller ett varumärke är billigt. I fel nyans kan för mycket gult bli alltför intensivt, distraherande och jobbigt att titta på – och kan även förknippas med varning. I för stora mängder kan gult framstå som en oseriös och barnslig färg.

 
 

 

Svart

Svart står för makt, lyx, elegans, mystik och seriositet.

Det är den näst mest använda färgen och kan hittas i 28% av världens loggor. Det en tidlös färg som skapar ett sofistikerat och kraftfullt intryck. Svart är populärt bland premiumvarumärken som vill förmedla en exklusiv känsla och används väldigt ofta av företag inom (lyx)mode och teknik.

Svarts negativa associationer är sorg, mörker, rädsla och ondska.

 
 

 

Orange

Orange står för entusiasm, kreativitet, lekfullhet och värme.

Det är en livfull färg som är mindre intensiv än röd, men som fortfarande drar uppmärksamhet till sig. Orange är ett bra val för varumärken som vill uppfattas som energiska och kreativa, särskilt om de riktar sig till en yngre målgrupp. Den kan används både av företag inom underhållningsbranschen och av företag som gör barnprodukter till teknikföretag som vill förmedla en nytänkande och modern image.

Orange kan också upplevas som omogen, och kan precis som gult få loggan att signalera lågpris och föra tankarna till varning. För stora ytor med orange blir jobbigt för ögat.

 
 

 

Lila

Lila står för lyx, kreativitet, mystik, andlighet och lugn.

Historiskt sett har lila varit svår att framställa och användes bara av de riktigt rika i samhället, ofta kungligheter, vilket har bidragit till att den fått status som lyxig och exklusiv.

Lila väljs ofta av varumärken inom skönhet, wellness och olika typer av lyxvaror – men är också populär för kreativa varumärken.

Lilas negativa sida är att den kan uppfattas som ledsam och uttrycka sorg.

 
 

 

Vit

Vit står för enkelhet, renhet, oskuld och neutralitet.

Den är perfekt för varumärken som vill framstå som enkla, rena och moderna. Vitt är vanligt inom teknik- och designföretag som vill förmedla ett minimalistiskt intryck. Vitt kan också skapa en känsla av luftighet och exklusivitet när det används i rätt sammanhang.

Används vitt fel kan det skapa en känsla av tomhet, isolering och sterilitet. För sig själv kan vit upplevas som tråkig och opersonlig.

 
 

 

Vilka färger håller sig företag mest borta från då? Rosa och brun är inte poppis och ligger i botten på de listan över färger som väljs för branding.

Nästan hälften av alla företag i världen har valt att ha en enfärgad logga, följt av 39% som gjort valet att ha två färger. Väldigt få har fler än tre. Att köra “färglöst” med enbart svartvitt är något som bara lockar vart tionde företag, och av de företag som tagit denna väg har hälften en logga som enbart består av text.

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Senaste inläggen


 
Föregående
Föregående

5 steg till engagerande rubriker

Nästa
Nästa

Så mycket förlorar du på att använda foton från en bildbank