Vad är skillnaden mellan design och konst – och vilket behöver du?
En vanlig missuppfattning är att allt kreativt skapande är samma sak – att design och konst är samma sak. Sanningen är att även om båda kräver kreativitet för att skapa existerar de av helt olika anledningar:
Design har ett syfte och ska fylla en funktion. Konst finns enbart till för sin egen skull.
Nu dyker vi djupare in i skillnaden mellan design och konst, och går igenom varför det är så viktigt att du förstår skillnaden.
Vad är design – och varför behövs det i ditt företag?
Design handlar om funktion och det handlar om mottagaren. Det ska hjälpa till att lösa ett problem, få betraktaren att förstå ett budskap eller göra något särskilt – samtidigt som den är snygg.
Exempel på funktionell design för företag kan vara:
en logotyp som direkt förmedlar vad ditt företag står för
en hemsida där det är enkelt att hitta rätt information och ta kontakt
en reklamkampanj där färg och typografi skapar en känsla som övertygar kunden
Design har alltid ett mål. Det utgår från ett tydligt mål och ska vara användarvänlig, oavsett vad designen handlar om. En bra design utgår alltid från mottagarna och deras behov.
Frågor man kan ställa sig när man skapar en design:
Vad ska den förmedla?
Hur ska den användas?
Vilken känsla ska den väcka?
Vad vill vi att mottagaren ska göra efter att ha sett den?
Vad är konst?
Konst är till skillnad från design en fri, personlig uttrycksform som inte behöver följa några som helst regler. Konst existerar för att väcka känslor, ställa frågor eller bara vara vacker.
Den har ingen press på sig att vara användarvänlig eller lösa ett problem. Dess värde ligger i betraktarens upplevelse – och den kan vara vitt skild från person till person.
Och tvärtom mot design utgår konst från den som skapar, inte den som tittar. Konstnären skapar för sig själv, och bryr sig inte nödvändigtvis om sin publik alls. Hur mottagaren tolkar det den ser är inte prio.
Varför ditt företag behöver design och inte konst
Förhoppningsvis har du vid det här laget insett att konst inte gör ett dugg när det gäller marknadsföringen av ditt företag, och att det är design du ska satsa på.
Som företagare vill du ju att din grafiska kommunikation ska uppnå något specifikt. ”Fint” betalar inte räkningarna eftersom det inte hjälper dig att sälja din produkt, attrahera kunder eller bygga ditt varumärke.
Riskerna med att förväxla design och konst kan göra att din kommunikation blir lidande – vilket gör att även din ekonomi blir det. Att skapa konst för konstens skull i en affärssituation är nämligen inte det smartaste när det gäller att få resultat.
Men kan design och konst aldrig vara kompisar? Jo då. Konst kan användas som en del av en designstrategi, så länge den tjänar syftet med designen som helhet.
Som företagare behöver du prioritera design som fungerar: design som förmedlar rätt budskap, bygger ditt varumärke och får dina kunder att göra det du vill att de ska göra.
Hej!
Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.
/Pia