Spara tid med lösenordsskyddade kundsidor

 


Skriver du samma information till kund efter kund, och skickar pdf:er till höger och vänster inför en uppstart vid nya projekt? (Undrar om det förresten var den senaste versionen av pdf:en du skickade nu.., jo det måste det ha varit. Eller..?)

Jag fattar. Jag gjorde samma sak tidigare, innan jag kom på ett mycket bättre system som både känns säkrare och betydligt mer i linje med mitt varumärke: jag gör lösenordsskyddade undersidor på min hemsida i Squarespace. De ser alltså ut som resten av min hemsida i fråga om färger, typsnitt och design – men om man inte har lösenordet syns de inte.

Här lägger jag all info som jag vill ge en kund som har bokat mig, men som jag kanske inte vill ge till vem som helst.

Hur ser det ut?

När jag startar ett nytt samarbete med en kund skickar jag ett mejl med länken till den aktuella sidan plus lösenordet. Länken och lösenordet är samma för alla kunder, så jag behöver inte ändra någonting, vilket gör att jag sparar oceaner av tid.

När kunden går in via länken ser det ut så här:

 

Efter att kunden skrivit in lösenordet kommer hon in på sidan i sin helhet. Det kan se ut så här:

Där beskriver jag hur samarbetet går till: vad de olika stegen är och inom vilken tidsram allt kommer att hända.

Jag länkar även till blogginlägg som är relevanta. På kundsidor för tjänster som innefattar fotografering länkar jag till exempel alltid till inlägget Tekniken som gör dig avslappnad på bild.

Efter inläggstipsen har jag laddat upp ett par freebies som kunden enkelt kan ladda ner med ett klick. Det kan till exempel vara en enkel kom ihåg-lista inför fotograferingen eller en mer omfattande pdf med frågor för att luska ut vem ens drömkund är. (Vill du ha de här freebiesarna, plus ett gäng andra? Skriv upp dig på mitt nyhetsbrev så får du tillgång till hela freebie-biblioteket!)

Sist men inte minst ligger ett formulär som kunden fyller i och skickar in inför vårt samarbete. Här frågar jag allt jag behöver ha koll på innan vi kör igång.
Som jag sa förut är det här en sida som alla mina kunder går in på, men det man skriver i formuläret är aldrig synligt för någon annan. När kunden klickar på “Skicka” längst ner skickas formuläret raka vägen till min mejl.

 

Det här är smidigt och något jag önskar att jag börjat med långt tidigare för att slippa fipplet med pdf:er och evighetsskrivandet av mejl :)

Många av mina kunder använder också den här funktionen. Vi har satt upp exakt samma grej som jag har, fast med information om allt från coachingsamtal till ekonomisk hjälp beroende på kundens expertområde.
En del har tagit det steget längre och skapar individuella sidor för varje kund inför exempelvis utbildningar (då blir det alltså en unik länk som man sätter ett unikt lösenord på). Då kan man skriva scheman och annan information som är specifik för just den kunden utan att fundera på att informationen kommer ut till någon annan. Det finns alltså oändliga möjligheter!

Hoppas att du kan använda några av de här idéerna för att kapa bort onödigt arbete, så att du får tid att göra roligare saker i ditt företag än att upprepa dig dagarna i ända :)

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Senaste inläggen


 
Föregående
Föregående

Hur du sökoptimerar dina bilder

Nästa
Nästa

5 vanliga misstag på din hemsida