5 steg till engagerande rubriker
Rubriker är det första dina kunder möter oavsett om det är på din hemsida, i dina nyhetsbrev eller i dina sociala medier. Rubriken (eller den första meningen du skriver i exempelvis ett inlägg – en så kallad hook) är det som avgör om läsaren stannar eller bara scrollar förbi.
En bra rubrik kan vara skillnaden mellan en potentiell affär och bortkastad tid.
Hur skriver man då en rubrik som fångar uppmärksamhet och skapar engagemang?
1. Ha koll på vem du pratar med
Den allra första och kanske viktigaste regeln är att veta vem du pratar med. Vilka utmaningar, drömmar, frågor och farhågor har dina kunder? Fokusera på de ämnena. Hur pratar de: med stora avancerade ord eller mer vardagligt snack? Använd den rösten när du skriver.
Om du arbetar inom bankvärlden och ska skriva en text som ska läsas av dina kunder (som troligtvis inte kan så mycket om din värld):
Skriv inte ”Optimal allokering av likviditetsreserver: En analys av inlåningsprodukter med differentiella räntevillkor och institutionella kreditrisker”
Skriv istället ”Så väljer du rätt sparkonto för dina pengar”
2. Väck nyfikenhet – men använd aldrig klickbete
Rubriker som väcker frågor fungerar ofta väldigt bra för att få läsaren att vilja läsa vidare. Människohjärnan går i gång på en historia eller mysterium och bara måste läsa vidare för att få svaret. MEN det betyder inte att man får lova guld och gröna skogar i rubriken bara för att locka in läsaren, och sedan inte leverera någon riktig poäng. Så väck nyfikenhet, men gör det på ett ärligt sätt.
Skriv ”De vanligaste ekonomiska fallgroparna och hur du undviker dem”
Skriv ”10 vanor som kommer att förändra ditt liv”
3. Använd magin som finns i siffror
Människor är helt ärligt väldigt lata. Att läsa en rubrik som känns lätt att ta till sig kommer att gör att många fler vill läsa vidare. Ett enkelt knep att åstadkomma det är att använda siffor och att texten i sig är utformad som en lista.
Skriv ”5 steg till engagerande rubriker” :)
4. Fokusera på fördelarna
I stället för att bara beskriva vad din text handlar om – visa varför den är värd att läsa. Beskriv vad läsaren får ut av att fortsätta läsa: vilka resultat och lösningar texten ger.
Skriv inte ”Hur du väljer rätt löparskor”
Skriv i stället ”Välj rätt sko för att få maximal effekt av löpningen”
5. Håll det kort
En bra rubrik är tydlig, kort och sammanfattar innehållet – eller väcker nyfikenhet kring vad som komma skall – med några få ord. Men bara för att en rubrik ska vara tydlig och kortfattad betyder det inte att den ska vara alltför enkel eller tråkig.
Skriv inte ”Allt du behöver veta för att välja den mest hållbara, väderbeständiga och estetiskt tilltalande målarfärgen till din utomhusfasad”
Skriv i stället ”Guide: så väljer du rätt färg till fasaden”
Hej!
Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.
/Pia