Tre steg till bättre inlägg i sociala medier

 


Många blir chockade när jag berättar att det bara tar åtta sekunder för hemsidesbesökare att bestämma sig för om du är värdig deras uppmärksamhet eller inte – och nu ska jag strö ännu mer salt i såren (förlåt i förväg).

 Det är nämligen så här: när som kommer till sociala medier har du inte ens åtta sekunder…

 Vaaa?!

Jag vet, jag vet. MEN de goda nyheterna är att det finns knep att ta till för att fånga in de där stressade scrollarna. Det viktigaste är så klart att ditt inlägg ger ett värde till följaren så att de faktiskt får ut något av att läsa det, men utöver det kan man ”locka in” folk genom att följa denna trestegsmetod:

1. chocka/locka

Fånga läsaren genom att skriva något överraskande, uppseendeväckande (håll er till gällande lagar, regler och vanlig hyfs och fason bara) eller något som du vet att din drömkund så gärna vill veta mer om att hon bara MÅSTE stanna till.

Vänta alltså inte till halvvägs nere i inlägget med att komma till poängen – för då har du redan förlorat deras intresse för länge sedan och de har scrollat vidare till nästa kattvideo eller vad det nu kan vara.

 

2. Använd storytelling

Berätta en historia hellre än att räkna upp fakta och rena konstateranden. När man berättar en historia tar man sig djupare in i hjärnan på den som läser, och den information man delar genom sin berättelse fastnar betydligt bättre än om du bara rabblat upp faktan utan sammanhang.

 

3. Tre av fem

Dubbelkolla hur bra ditt inlägg är genom att ställa följande frågor

•       Är inlägget informativt?

•       Är det inspirerande?

•       Ger jag en möjlighet att svara?

•       Förklarar det vem jag är eller vad jag gör?

•       Är det intressant för min kund?

Du behöver pricka in minst tre ja-svar för att få godkänt på ditt inlägg. Har du färre? Justera texten lite. Har du fler? Hurra! Behåll dem alla: du ska få ihop MINST tre, men lyckas du få fem är det ju bara att gratulera.

 

Nu har du tre superknep du kan använda för att förlänga tiden dina följare ser och interagerar med dina inlägg!

Fler tips på hur du skriver så att din drömkund bara inte kan låta bli att kasta sina pengar på dig lär du dig i min digitala skrivkurs “15 000 bilder, men inget att skriva” för fotografer och “Vad är grejen?” för alla entreprenörer som vill få sina ord att sköta säljandet åt dem.

 

Hej!
Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia


Senaste inläggen


 
 
Föregående
Föregående

Hur du gör en storstädning av din hemsida

Nästa
Nästa

Varför din hemsida behöver vara responsiv (alltså mobilanpassad)