Din guide till bättre call to actions

 



En call to action, förkortat CTA, är den lilla textsnutt du använder på knappar och länkar för att få besökare på din hemsida att göra något specifikt.
Köp x här
Ta din plats på webinariet här
Kontakta mig

 

En CTA fungerar som en vägvisare för besökaren så att hon effektivt leds runt på hemsidan till dess att slutmålet är uppfyllt, alltså det du helst vill att kunden ska göra på dina sida. Att låta kunden bli stående utan en tydlig instruktion om vart de ska ta vägen härnäst är ett säkert recept för katastrof (okej, kanske lite väl dramatiskt, men vi kan vara överens om att det inte blir några affärer gjorda på det viset ;)

Oftast är en CTA en knapp. Anledningen till det är att vi är drillade att trycka på en knapp när vi ser en, oavsett om den är digital eller är en fysisk knapp. Vi vet att något definitivt händer när man trycker på en knapp – och vi vill veta vad! En CTA kan även vara en länk, en bildbanner eller en videobanner.

 

5 TIPS FÖR BÄTTRE CTA:S

Bestäm ditt mål
Om du inte vet vart besökaren ska kan du heller inte leda henne dit, så enkelt är det. Därför behöver du alltid börja med att bestämma slutmålet med CTA:n. Vill du att hon skriver upp sig på nyhetsbrevet ska du lotsa henne till formuläret där hon fyller i sina kontaktuppgifter, vill du att hon ska köpa en produkt leder du henne till produktsidan, osv. Ibland kan det behövas flera steg innan kunden når slutmålet (hon kanske behöver mer information eller bli försäkrad om att andra är nöjda innan hon är redo att köpa), och då kommer en rad CTA:s att hjälpa till med guidningen.


Var ärlig
En CTA ska inte lova mer än den kan hålla. Skriver du ”Lär dig mer om x” på en knapp ska den också leda till material som lär besökaren mer om just x. CTA:n ska också göra att besökaren klickar frivilligt eftersom du väckt hennes nyfikenhet. Det ska inte finnas någon känsla av tvång, att man ”måste”.


Undvik standardfraser

Undersökningar visar att specifika CTA:s är 202% effektivare än standardvarianterna. ”Få en bättre sömnkvalitet” eller ”Lär dig allt om paleokost” är alltså bra mycket bättre än ”Läs mer”.
Kunden vill veta vad de får för resultat eller värde om de trycker på knappen. Exakt vad detta är beror helt på din drömkund/målgrupp.

 
Krångla inte till det
Folk har så mycket i huvudet och har oftast väldigt bråttom. Du vill inte förlora en potentiell kund genom att använda ord som gör henne förvirrad – för då är risken stor att hon låter bli att klicka på din knapp.
Tydliga, enkla och relevanta ord är bra här. Ha gärna verbet (alltså det ord som uttrycker handlingen) som första ord.

 
Allt ljus på kunden
Det kan kännas logiskt att skriva en CTA som en ren uppmaning, till exempel ”Köp produkten här”. Men det har visat sig att det är mycket effektivare att skifta fokus till besökaren och istället använda ord som ditt eller din. På så sätt känner kunden att det som händer när de trycker på knappen tillhör dem.
”Knip din plats redan idag” är ett bättre alternativ än ”Boka plats redan idag” då kunden omedvetet upplever att platsen redan är deras och att de måste skynda sig innan någon annan stjäl deras ägodel. Det är även effektivt att byta fokus så att det är kundens egen röst på CTA:n, till exempel ”Ja, jag vill lära mig mer om yoga” istället för ”Lär dig mer om yoga”.

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia


Du kanske även gillar


 
Föregående
Föregående

Varför du behöver ha stenkoll på din drömkund

Nästa
Nästa

Tips för att slippa suddiga bilder