5 vanliga misstag på din hemsida
Du har inte många sekunder på dig att fånga besökarens intresse efter att de landat på din hemsida. Det är en tuff uppgift även om du gjort allt rätt, så tänk dig då om din hemsida innehåller en massa misstag. Aouch! Besökaren kommer att vända i den digitala dörren.
Men ingen panik: här kommer en checklista på 5 vanliga misstag som drar ner din hemsida – och lösningarna på hur du fixar till dem!
Problem 1.
Du talar inte om vad du gör tillräckligt fort eller tydligt
Statistik visar att du har ungefär 8 sekunder på dig att sälja in din tjänst eller produkt, sedan klickar besökaren ut sig från sidan. På de här få sekunderna behöver du alltså förmedla vem du är, vad du gör (och gärna även vilka fördelar kunden får genom att anlita dig/köpa av dig.
För att allt det här ska hinna ses på de där avgörande 8 sekunderna behöver det ligga ”above the fold”, alltså på den del av skärmen som syns direkt, utan att besökaren behöver scrolla.
Lös problem 1.
Gå in på din hemsida och låtsas som att du inte har en aaaning om vart du hamnat eller vad som erbjuds. Är det tillräckligt tydligt då? Om inte, formulera en text som tydligt och snabbt ger nya besökare en uppfattning om vad du gör (och så klart: som gör att de vill anlita dig :)
Problem 2.
Din design förvirrar besökaren
Less is more kan vara svårt att hålla sig till med alla möjligheter som finns inom webdesign i dag. Men om din hemsida innehåller 17 olika färger och nästan lika många typsnitt och grafiska detaljer, då blir det bara pannkaka av alltihop.
Lös problem 2.
Skala av så mycket du kan och håll dig till en inriktning rent grafiskt. 5-8 färger och 2-3 olika typsnitt räcker gott och väl.
Problem 3.
Dina bilder förvirrar
Se här, ytterligare en sak som gör att besökaren får en splittrad bild av dig och din verksamhet. Om du har en ljus och pastellig bild högst upp på din startsida, men en mörk och murrig lite längre ner – och en med neonrosa filter på under den... Ja, du förstår nog att det kan bli lite märkligt för besökaren. Bilder är en stor del av din design och behöver, precis som övriga designelement, matcha den övergripande stilen ditt varumärke har.
Lös problem 3.
Bestäm en bildstil som passar med ditt varumärke. Byt ut alla bilder som inte passar. Det vore ju i det närmaste tjänstefel av mig om jag inte framhöll fördelarna med att du anlitar en fotograf och tar egna bilder (som du då kan skräddarsy så att de verkligen passar ditt varumärke), men om du inte har möjlighet fungerar ju bilder från en bildbank också ;) Se bara till att de håller en konsekvent stil rakt igenom.
Problem 4.
Klick-klick-klick-klick-klick ... klick-klick
När dina besökare landar på din sida, fulla av förväntan och redo att anlita dig: är det enkelt för dem att göra det då? Många företagare gör det onödigt svårt för sina besökare att snabbt komma dit de vill. Istället behöver de klicka sig runt, runt, runt på din hemsida för att komma dit de vill. Statistik visar att ju fler klick som behövs, desto större andel av besökarna tröttnar och går vidare utan att ha kommit i mål.
Lös problem 4.
Gå in på hemsidan och låtsas vara helt ovetande igen. Ha ditt önskade slutmål (till exempel boka dina tjänster) i åtanke och kolla hur enkelt det är att komma dit. Ändra ”vägen” till målet vid behov.
Problem 5.
Du skickar bort besökarna
Du är jättestolt över dina 5000 följare på Instagram, så självklart lägger du en länk till plattformen tydligt synlig på hemsidan. Du vill ju att ännu flera ska följa dig!
Stopp och belägg! Ditt företag ska betala dina räkningar, så du vill att de ska boka dig. Det gör man på hemsidan – där personen redan är. Hon är redo att ge sina pengar till dig, så skicka för guds skull inte iväg henne på en Instagram-tripp där hon kommer att lämna dig och ditt konto på tre sekunder och sedan sitta och slösurfa i en timme – utan att köpa ett dugg från dig! Dina sociala medier-konton ska skicka folk TILL hemsidan, inte tvärtom.
Lös problem 5.
Ha länkar till sociala medier långt ner, allra helst i footern (sektionen längst ner på sidan där du har kontaktuppgifter, länkar till policies och så vidare). Gör inte länkarna/ikonerna alltför stora och framträdande heller, bara så att de finns där ifall besökaren vill ta en titt efter att hon bokat.
Så där, nu har du säkrat din hemsida från fem vanliga misstag som kan kosta dig kunder. Bra jobbat!
Hej!
Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.
/Pia