Skrivtips captions: börja med det viktigaste

 

Hur många vill ha en gratis fotografering?
Tydligen: åtta personer.

 När jag som nystartad familje- och bröllopsfotograf hade beställt presentkort som kunderna kunde köpa ville jag så klart marknadsföra det. Jag tog en bild på presentkorten och skrev en text där jag förklarade att jag arrangerade en tävling där priset var en gratis fotografering. Sedan publicerade jag.

Och ingen reagerade.

 

190821kontorsprylar20.jpg

Mitt inlägg såg ut så här:

 Äntligen har mina nya presentkort kommit! Ett presentkort är en jättebra present att ge bort till alla som …

 Sedan kapades inlägget – och hela min poäng med inlägget, att jag lottade ut en fotografering, var förlorad. Jag hade gjort misstaget att lägga den informationen sist i inlägget där ingen kunde se det, om de inte öppnade inlägget (vilket uppenbarligen bara åtta personer gjorde).

 

Lärdomen som du kan ta med dig (så att du slipper sitta och fundera på om du är världens sämsta på ditt yrke och lika gärna ska lägga ner för att ingen ens vill ha dina gratisgrejer ;) är att aldrig någonsin skriva ett inlägg i kronologisk ordning.

Om inte Instagram kapar så kommer folk vara som folk är mest och sluta läsa innan du kommer till poängen ändå.

 

Lägg alltså de bra grejerna först. Alltid.

 I dagsläget kapar Instagram och lägger in ”… mer” efter 125 tecken, så du måste med andra ord få fram din poäng innan dess.

 

Har du ingen tävling eller annat som är det uppenbart viktigaste i ditt inlägg behöver du få läsaren att stanna upp på något annat sätt.

 Detta kan du göra genom att vara

·      överraskande

·      intresseväckande

·      aktuell

·      rolig

 

Inte heller här lyckades mitt presentkorts-inlägg eftersom ”Äntligen har mina nya presentkort kommit” inte lyckades pricka in något av ovanstående fyra punkter.

 

Så de åtta som kommenterade och deltog i tävlingen? Mina kompisar och släktingar allihop.
Lätt ett av de mest misslyckade ögonblicken i mitt företagande hittills, men det bjuder jag på ;)

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia


 

Du kanske även gillar


 
Föregående
Föregående

9 steg till att skriva inlägg på ett lätt och effektivt sätt

Nästa
Nästa

Vilka regler gäller för bilder på nätet?