9 steg till att skriva inlägg på ett lätt och effektivt sätt
Jag har alltid älskat att skriva, men jag har förstått att inte alla delar min förkärlek för ord. Är du en de entreprenörer som inte jublar vid tanken på att skriva ännu ett Facebook-inlägg eller blogginlägg – men som vet att det måste göras för att locka kunder? Då är den här texten för dig.
Du kommer att lära dig hur du effektiviserar ditt skrivande när det är dags att skriva lite längre inlägg så att du slipper sitta och stirra på en tom skärm.
Steg 1
Bestäm dig för ett ämne som både hjälper dina kunder och befäster dig som expert på ditt område.
Steg 2
Börja med att fundera ut målet med inlägget: vad är det du vill komma fram till med det du skriver? Hur är det av värde för kunden? När du har koll på slutet redan från start blir det lättare att strukturera resten av texten.
Skriv sedan slutklämmen på en gång. Japp, redan innan du skrivit starten.
Steg 3
När du skrivit slutet tar du och sätter tänderna i rubriken. Den kan absolut ändras senare (det kommer den med stor sannolikhet att göra), men detta knep kan ge dig en fokuserad sammanfattning av inlägget – om så bara i ditt eget huvud inför själva skrivprocessen. Rubriken kan med fördel vara så enkel som en förklaring av vad inlägget innehåller och vad det ger läsaren, till exempel ”9 steg till att skriva inlägg på ett lätt och effektivt sätt” ;)
Steg 4
Gör en grovskiss över upplägget. Skriv ut vilket innehåll som ska ligga var, vilka mellanrubriker du vill använda och vilken information som ska ligga under vilken siffra om du gör en lista. Om du tänker använda bilder: vilka?
Steg 5
Googla fram faktaunderlag och länkar till andra texter i ämnet om du planerar att ha med sådant i din text.
Steg 6
Skriv ur dig allting du kan komma på som har med ämnet att göra, på papper eller i ett dokument. Det behöver i det här läget inte se snyggt eller välformulerat ut. Du kan skriva i punktform, lösa stycken och huller om buller. Det här är bara dina anteckningar och ingenting som världen någonsin behöver se, så klottra på!
Sortera sedan dina lösryckta anteckningar enligt din grovskiss från punkt 4. När du är klar med detta har du slutfört nästan hela arbetet med att skriva inlägget, utan att egentligen ha behövt skriva speciellt mycket alls.
Steg 7
Titta igenom materialet och snygga till det grammatiskt. Se till att texten följer ditt varumärkes unika röst och att du har skrivit direkt till din drömkund.
Allt arbete du hittills lagt ner gör att du i det här läget enbart kan fokusera på just skrivandet utan några störande moment. Du har redan all fakta och en grundplan. Det gör det mycket enklare för kreativiteten att flöda!
Steg 8
Kill your darlings. Nu har turen kommit till redigering. Folk läser snabbt och skummar igenom texter snarare än läser allt grundligt. Så ju kortare (och framför allt ju mer rakt på sak) du skriver, desto större är chansen att du behåller läsarna kvar på sidan. Så kapa allt onödigt så att ditt budskap går fram utan något extra fluff som stör.
Steg 9
Stäng ner texten och låt den vara i några dagar. Nej, jag skojar inte. När du får distans till dina ord kommer du att se texten på ett helt annat sätt när du tar upp den igen. Du kommer att läsa den mer som dina bloggläsare gör och mindre som den som skrivit den och som vet allt som står i den utantill. Du kommer alltså att se eventuella slarvfel och logiska kullerbyttor tydligare.
Sedan är det bara att publicera och fira! Woop woop!
Vill du lära dig fler knep om hur du skriver bättre texter till sociala medier och din hemsida rekommenderar jag att gå min skrivkurs (live eller online). Är du nyfiken kan du titta på ett avsnitt av kursen helt gratis. Fyll i formuläret nedan – då får du dessutom tillgång till hela freebie-biblioteket med massor av matnyttigt.
Hej!
Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.
/Pia