Vad är personal brand-fotografering?

 

Att skapa ett unikt personligt varumärke, ett som kommunicerar vem du är och vad du står för, är helt avgörande för ditt företagande. För det finns så många andra entreprenörer som gör precis samma sak som du gör. Den enda skillnaden mellan dem och dig är du.

Att ha bilder på dig när du är i ditt rätta element och gör det du brinner för är rent guld varumärkesmässigt sett. Det är storytelling i bilder. Så är du möbelsnickare: slipa ett bordsben, är du coach: samtala med någon, är du viltguide: ge dig ut i naturen.

personal brand fotografering2.jpg
 

Det skär lite i mitt journalistiska hjärta att behöva slänga in engelska mitt i en text på svenska, men helt ärligt kan jag inte hitta en vettig översättning på “personal brand photography”. Varumärkesfotografering? Personligt varumärkes-fotografering? Fotografering av personligt varumärke..? Ni märker. Så, jag tar det hela på svengelska och kommer härmed säga personal brand-fotografering.

Varför du behöver bilder på dig själv

Varför behövs det då? Kan man inte lika gärna visa stylade bilder på de produkter man säljer eller genrebilder som visar den tjänst man erbjuder?

NEJ. Bara, nej.

Hjärnforskningen säger det och statistik från sociala medier visar det. Bilder på dig säljer mer än någon flådig flat lay-bild i poolmiljö eller ett massproducerat ”samtalande par med gestikulerande händer i lyxig amerikansk kontorsmiljö-foto” någonsin kommer att göra.

Du som person är som sagt ditt företags bästa försäljningsargument och det som skapar engagemang, kunder och affärer. Trots att många är fullt medvetna om detta är det alltför många företagare som lyser med sin frånvaro när det kommer till bilder på hemsidor och i sociala medier.

 

Från 12 000 visningar till 24 000 

En av mina kunder ville ha foton som visade henne ”in action”. Hon hade tittat på sin LinkedIn-statistik och kunde konstatera att hennes mobil-selfies var det som fick mest effekt: 12 000 visningar i snitt. För att förstärka sitt varumärke ville hon därför ha bilder på sig själv, men lite mer professionella än de hon kunde ta själv.

Den första av dessa bilder fick mer än dubbelt så många visningar som hennes selfies, och så har det sedan fortsatt. 

En par andra kunder hade tagit över en restaurangverksamhet och ville presentera sig för de nya gästerna. De var lite skeptiska till att vara med på bild till en början och trodde inte att det skulle ge mer effekt än att visa bilder på den nya inredningen. Men Facebook-inlägget med text om och bild på ägarparet, så klart i den nyrenoverade restaurangen, fick cirka sex gånger större räckvidd än snittet man tidigare haft på sidan.

 

Ansikten är viktigast 

Det här är inget nytt fenomen, utan något som hängt med sedan tidernas begynnelse. Människor är av naturen intresserade av andra människor. Det är genom andra vi får vårt sammanhang och som nyfödda är vi helt beroende av andra människor för vår överlevnad. Det bebisar allra helst tittar på under den första tiden i livet är ansikten. De har kvar fokus mycket längre på ansikten än på andra saker, och även som vuxna dras våra ögon till ansikten i bilder.

Det finns även forskning som hävdar att människans hjärna hanterar information i form av bilder upp till 60 000 gånger snabbare än information i form av text, vilket gör bilder högintressanta i sociala medier. Inlägg med bilder genererar större engagemang än inlägg utan, det konstateras i undersökning efter undersökning. 

Så genom att visa bilder från din verksamhet ligger du långt före konkurrenten som inte gör det. Visar du dessutom bilder på människor, dig själv eller din personal, springer du ifrån övriga företag.

Dina kunder vill helt uppenbart se dig då och då. Har du inga bilder på dig själv är det alltså hög tid att fixa det, för det finns alldeles för många företag som går helt ansiktslösa genom marknadsföringsdjungeln. Utnyttja kraften av foton på dig när du gör det du brinner för – det ger dig fler, och mer engagerade, kunder!

Nyfiken? I Personal brand-fotografering: så går det till kan du läsa mer.

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Du kanske även gillar


 
Föregående
Föregående

Din hemsida – från noll till premiär

Nästa
Nästa

Vad är egentligen copywriting?