Pia Gyllin

View Original

Anne-Lie Höög

Coach som hjälper stressade mammor att ta tillbaka sin kraft och slippa stressmigränen

All inclusive (branding, hemsida, fotografering och copywriting)

Anne-Lie Höög är en coach specialinriktad på stressade kvinnor – de som projektleder hela familjen och sätter alla andra först, oftast med väldigt lite eller ingen hjälp från andra. Hennes mål är att ta fram kraften i dessa kvinnor. En kraft som innan är “begravd under bajsblöjor, amning som gick åt helvete, lämning och hämtning”.

Önskemålet när vi började arbeta med hennes varumärke var att det skulle kännas som en käftsmäll. Japp, så sa hon ordagrant :) Anne-Lie ville absolut inte ha något mjukt och ursäktande, utan färger och former som tog plats och visade på just den där kraften hon vill återuppliva i sina klienter. Starka färger var beställt, alltså!

Anne-Lies logga skulle så klart också utstråla kraft och tydlighet. Inga krusiduller, sa hon. Vi hade under projektets gång väldigt roligt åt att Anne-Lie gillar och ogillar saker väldigt starkt – och det är en överraskning varje gång vilket håll hennes stil går. Inga krusiduller, som sagt, men gärna ett monogram. Hon gillar inredningsstilen på skotska herrgårdar med tweed och rutmönster, men varumärket får inte kännas för traditionellt, utan mer som den önskade käftsmällen. Själv klär hon sig helst i gummistövlar och skippar sminket hemma på lantgården, men hon uppskattar också en tiara när hon går på bal.

– Du vet att din stil är överallt, va..? frågade jag.
– Ja, jag vet! Du kommer att få det SÅ kul att göra min logga!!” svarade hon med ett gapskratt.

Jo, sedan var det ju det där med att Ann-Lie inte bara stilmässigt är ganska bred: hon gillar att göra rätt mycket saker i sitt företag också. Så loggan behövde även passa in till hennes inriktningar sadelmakeri, gårdsbutik med försäljning av bland annat lammskinn och handgjorda smycken.

Det hela landade i ett monogram till slut. Men inte ett traditionellt, utan ett lite modernare. När vi pratade om Anne-Lies texter sa hon att en av hennes talanger är att hitta den röda tråden i en klients tankemönster. Så den röda tråden fick bilda hennes initialer A och H (och dyker även upp som grafik på hemsidan). Formen följer även en eldsflamma för att ytterligare få med kraften och passionen i Anne-Lies arbete.